Geschiedenis van MHCDalfsen

De Dalfser Mixed Hockey Club is 26 mei 1975 opgericht.

Zoals de relatief korte geschiedenis aantoont was en is het een echte dorpsclub. In maart 1975 begon het met kennismakingstrainingen op een grasveldje tegenover camping Gerner (waar nu een parkeerplaats is). Het wekelijkse hockeykrantje werd op stencils getikt, afgedraaid op de stencilmachine bij de familie Van der Vlugt in de garage en de volgende dag rondgebracht.

In het seizoen 1975-1976 deed de jeugd voor het eerst mee met competitie op een klein veldje naast de tennisbaan. Omkleden deed je in de bosjes. De veterinnen speelden alle competitiewedstrijden uit. De veteranen speelden vriendschappelijke wedstrijden uit. Het seizoen 1976-1977 werd de competitie gespeeld op een dubbel belijnd voetbalveld. Er werd omgekleed in het clubhuis van de tennisvereniging.

Op 13 augustus 1977 werd een eigen (gras)veld geopend door burgemeester Volgers. Voor het omkleden werd nu gebruik gemaakt van de kleedkamers 18 en 19 van de voetbalclub. Op 7 januari 1978 werd er een houten keet, opgebouwd door eigen leden, als clubhuis geopend met de naam "'t Hokkie”. Bouwpastoor was Hans Overmars. Er waren nog steeds geen eigen kleedkamers, dus voor het omkleden werden de kleedkamers van de voetbalclub gebruikt.

In mei 1980 werd het eerste lustrum gevierd. Maarten Sikking (nationaal doelman) gaf een clinic. In maart 1982 kregen we telefoon in het Hokkie. 4 november 1982 startte de eerste Grote Club Actie in Dalfsen bij de hockeyclub, jarenlang gerund door Els en Jos van Pelt.

Op 12 november 1983 werd het bedrijf Poggenpohl de eerste sponsor voor Heren I, later (1984) ook Dames I. Datzelfde jaar maakte Heren 1 de eerste buitenlandse trip naar Colchester, voor het Paastoernooi. En in 1984 promoveerden Heren I naar de 2e klasse en Dames I naar de 3e klasse, het jaar erop gevolgd door promotie naar de 2e klasse. 1984 was een belangrijk jaar voor de club, want er was ook de opening van het tweede grasveld.

Afgezien van vele sportieve successen kreeg MHC Dalfsen in de jaren 80 ook een nieuw clubhuis. Op 1 november 1986 werd het nieuwe onderkomen, met als architect Erik Huijgen en bouwcoördinator Jan van Keulen, geopend door burgemeester Smits. Bij deze opening werd de plaquette van Ankie Essink en het doek met hockeyers van Tineke Cazemier onthuld.

Vier jaar later, om precies te zijn 27 oktober 1990 was weer een heuglijke dag voor MHC Dalfsen. Het eerste kunstgrasveld werd geopend door toenmalig burgemeester Leo Elfers. Jan van Keulen was de coördinator, waar dus ook het bordje op het plein naar is vernoemd. Hans Overmars was destijds voorzitter. Carina Bleeker uit Groningen, reserve keepster van het Nederlands elftal, kwam met de echte worldcup en gaf een clinic. Alle jeugdleden lieten ballonnen op. Er waren verschillende acties om geld te genereren. O.a. Verkoop stukjes kunstgras, een lopathon, een boekenmarkt en kerstmarkt.

Zoals eerder vermeld is MHC Dalfsen een echte dorpsclub, met veel activiteiten naast het hockey. Onze ereleden Maria Borgers, Harry en Margreet Colenbrander organiseerden veel randactiviteiten naast het hockey. Deze zijn later overgenomen door onder andere Caroline Slootweg-Graveland, Sandra Smalbraak en vele andere ouders. Denk aan Halloween, het Oliebollenstratentoernooi, in de zaal het E-toernooi en het clubtoernooi, het CD kamp, later ook het E-kamp.

Onder het voorzitterschap van Marcel Slootweg en met de bezielende inzet van trainer Bernard Smalbraak steeg het ledenaantal van MHC Dalfsen tot 280 leden. Belangrijker nog was dat Bernard het fundament legde voor een gedegen jeugdopleiding. Op organisatorisch vlak zorgde het bestuur onder leiding van Marcel Slootweg ervoor dat de statuten werden opgefrist en dat het kunstgrasveld voor een symbolisch bedrag werd overgedragen aan de gemeente. In ruil daarvoor nam de gemeente het onderhoud over en kreeg het veld een opfrisbeurt (nieuwe goals, dug-outs, hekwerk etc) en, niet onbelangrijk, LED-verlichting.

Als dank werden de drie clubiconen Bernard Smalbraak, Willeke van Oudgaarden en Walter Beekers in het zonnetje gezet met een eigen naambord.

MHC Dalfsen. In vertegenwoordigende elftallen gespeeld:

1983 Anouk Mulder Oost A

1984 Sabeth Kok, Oost B, Oost A en Jong Oranje