De kop is er af bij MHC Dalfsen

10-9 Nieuws Het was een mooi hockeyweekend voor MHC Dalfsen, met wisselende uitslagen. In dit bericht een korte terugblik op de gespeelde wedstrijden en tevens een paar zaken van algemeen belang.

Competitie
Dames 1 kende een valse start met een 7-1 nederlaag tegen Avanti 1 uit Winterswijk. Ondanks een goede voorbereiding en een zeer brede selectie, was de tegenstandster toch een maatje te groot. Heren 1, waarvan meer dan de helft junior is of jong senior,  zorgde voor de positieve verrassing door HC Zwolle Heren 5 met 7-0 aan de zegekar vast te binden. Ook de Vets bliezen hun deuntje mee door tegenstander MHC Salland met een 5-1 nederlaag naar Raalte terug te sturen.

Op zaterdag, bij de jeugd, waren er eveneens variërende scores. Laat ik allereerst een compliment maken richting Esdoorn BV en gemeente. De Esdoorn BV heeft het mogelijk gemaakt dat we, naast nieuwe doelen en dugouts, ook nieuwe afrastering en slagplanken rondom de velden hebben gekregen. Tevens heeft ons clubhuis een nieuwe lik verf gekregen (met dank aan de kleurenadviseuse van De Esdoorn).
De gemeente heeft het onderhoud van de velden en de paden er rondom heen over genomen. Ook zij verdienen een pluim voor het onderhoud!
En laat ik natuurlijk niet de vele vrijwilligers vergeten, die vorige week ons clubhuis en kleedlokalen meer dan voortreffelijk onder handen hebben genomen. Complimenten voor hen. Zo hebben Marco van Schuppen (de vader van MC1-keepster Maud) en Luciën Teune (vader van MD1-speelster Lian) de elektra in ons pand onderzocht om dit later onder handen te nemen. Tenslotte kwamen we er achter dat sommige douchekoppen in de kleedlokalen aan vervanging toe zijn. Kortom genoeg te doen.

Terug naar de jeugdcompetitie: MA1 verloor nipt met 2-1 van MA5 van HC Zwolle. Het getoonde spel gaf de burger zeker moed voor de rest van het seizoen. MB1 gaf, in en tegen Zwolle MB5, een galavoorstelling weg op het smurfenturf. De éclatante 5-0 was slechts een zwakke afspiegeling van het grote verschil. Ook MC1 deed van zich spreken met een 8-0 overwinning in Harderwijk tegen MC4. Dat was even wennen voor team en coaches.
Zeer vermeldenswaardig was het debuut van het Mixed C-team in de Jongens C-competitie. Dit team bestaat uit acht jongens en vijf meisjes en is einde vorig seizoen gecreëerd, omdat wij als club werden geconfronteerd met enkele opzeggingen, waardoor er nog maar acht jongens over waren. Als club hebben wij toen voor deze variant gekozen, omdat wij het als vereniging heel belangrijk vinden een jongenslijn in stand te houden. Uit ervaring blijkt namelijk dat het opheffen van een jongensteam (de andere mogelijkheid) tot een veel groter verlies voor een club leidt dan de huidige oplossing.
De puntendeling met Epse JC1 (3-3) was een terechte uitslag, al had er, met een 3-2 voorsprong en nog vijf minuten te spelen, meer in gezeten. De belangrijkste winst was echter het spelplezier en daarmee samen hangend, het vertoonde spel.
MD1 verloor net met 3-1 van buurman MHC Ommen, terwijl MD2, in hun eerste wedstrijd op een heel groot veld, met maar liefst 8-2 won in en tegen Lochem MD3. Een domper op de feestvreugde was de gecompliceerde botbreuk van speelster Joska Rienstra, nota bene op het tennisveld. Joska: heel veel beterschap gewenst en sterkte met het herstel!

De uitslagen van de Jongste Jeugd worden, bewust, door de KNHB niet vermeld. De achterliggende gedachte hierbij is, dat het spelplezier belangrijker is dan het resultaat. Zelf liep ik afgelopen zaterdagochtend rondom het veld en was aangenaam verrast door onze arbitrage, die luid en duidelijk uitleg gaf aan de spelers en speelsters. Dit was ook de tegenstander niet ontgaan, want zij gaven na afloop een compliment op het Digitaal Wedstrijd Formulier (DWF). Leuk om te lezen!

Na deze korte terugblik wil ik graag nog een paar zaken onder de aandacht brengen, waar wij als bestuur belang aan hechten:
  1. De Grote Clubactie: dit jaar doet MHC Dalfsen mee aan de Grote Clubactie en willen wij zoveel mogelijk loten verkopen. Van de opbrengst gaat maar liefst 80% (ofwel € 2,40 per lot) naar onze clubkas! En dat geld kunnen wij goed gebruiken voor een nieuwe tribune. Na het bedrag van de AH-actie willen wij met de opbrengst van de Grote Clubactie een mooie zittribune kopen. Binnenkort ontvangen jullie info op de site en via de mail over de Grote Clubactie.
  2. DWF: met name de coaches en scheidsrechters werken hier mee. Het dringende verzoek is het DWF direct na de wedstrijd af te ronden. Afgelopen weekend stond er nog een aantal op niet-afgerond. Erg vervelend en niet nodig. Verder: gebruik het veld opmerkingen op het DWF terughoudend. Ben je het ergens niet mee eens, bespreek dit na afloop met de direct betrokkenen. Eventueel laat je het via het bestuur lopen, die contact opneemt met de andere club. Deze werkwijze is mede ingegeven door ervaringen van de KNHB.
  3. Spelregels oefenwedstrijden. Het is zeer leerzaam en handig om oefenwedstrijden te spelen, ook gedurende het seizoen. Neem wel de volgende spelregels in acht om teleurstellingen te voorkomen. Regel tijdig een veld via het wedstrijdsecretariaat. Regel zelf arbitrage en sleutels clubhuis. Ook dit graag ruim van te voren, omdat de verantwoordelijken voor ons clubhuis niet altijd thuis zijn!
Genoeg voor deze week. Veel spelplezier gewenst!

Met sportieve groet,

Marcel Slootweg